In Friesland is de laatste tien jaar sprake van een culinaire ontwikkeling in restaurants waar we trots op mogen zijn. Dat hebben we te danken aan de inwoners van Friesland en aan de bezoekers die de provincie, naast alle andere aantrekkelijkheden, hebben leren kennen als Eldorado van culinaire pleisterplaatsen waar het bijzonder goed toeven is. De locaties, vaak in een historische en monumentale setting, dragen bij aan een bijzondere beleving. Vandaar dat er een Friese restaurant catalogus tot stand gekomen is waar deze 'heerlyckheden' in zijn vermeld: de Guide Michelin zonder sterren. Het streven is dat de gids een extra stimulans zal zijn voor een bredere bekendheid van de culinaire mogelijkheden in Friesland.
 
   

Guide Michelin
Al bladerend door deze Friese restaurantcatalogus gingen mijn gedachten uit naar hoe de beroemde Guide Michelin ooit is begonnen. Was het niet zo dat dit bekende Franse bandenmerk met het idee was gekomen om de automobilist beter op weg te helpen door het uitbrengen van een gids met hoogwaardige culinaire pleisterplaatsen? Dit moet, zoals bij ieder begin, geen eenvoudige opgave zijn geweest. Want hoe stel je vast wie erin mag? En een beetje een goede spreiding van de bedrijven is ook wel gewenst. Ongetwijfeld moeten voor de uitverkorenen drie criteria boven aan de lijst hebben gestaan: kwaliteit, ambiance en gastheerschap. En om dat te beoordelen stuurden ze iemand langs. Voldeed het restaurant aan de criteria dan mocht het culinaire hoogstandje van dat moment in het boekje opgenomen worden. Maar, oh, grote schrik, toen bleek dat al die autorijders, met het boekje op de schoot, steeds vaker op de rem trapten om in het uitverkoren restaurant van die kwaliteit, ambiance en gastheerschap te komen genieten. Noblesse oblige! Dan heb je er als restaurant voor te zorgen dat wat in het boekje staat telkens weer voor de gast wordt waargemaakt. Na enige tijd bleken de mensen van 'het boekje' wel eens vaker langs te komen om de drie bijzonderheden voor de volgende editie te testen. Was alles nog op hetzelfde niveau van de laatste keer, minder of beter? Als je je ster niet meer kreeg was het soms paniek, maar ook: minder remstrepen voor het bedrijf. Dus de handen verder uit de mouwen voor een nog betere prestatie op kwaliteit, ambiance en gastheerschap. Gelukkig voor andere bedrijven was het omgekeerde zeker ook het geval. Een zucht van verlichting. Maar maken we dit volgend jaar weer waar? Het op niveau houden van de kwaliteit is een continu proces. Het boekje heeft ertoe bijgedragen dat de kwaliteit op een hoger niveau is gebracht en de consument weet waar die verkrijgbaar is.

 
   

Een eigen gids voor Friesland
Voor de restaurants die in Tafelen in Friesland zijn opgenomen treffen we saillante overeenkomsten aan met het beginverhaal van de Guide. Op grond van de specifieke culinaire verdienste, ambiance en gastvrijheid zijn de bedrijven aangezocht om opgenomen te worden. De gepresenteerde restaurants wensen op persoonlijke manier het succes van hun bedrijfsformule onder de aandacht te brengen in Friesland en ver daarbuiten. Zij wensen zich op de voorgrond te plaatsen van een select gezelschap van culinaire genieters op zoek naar een bijzondere belevenis. Zij die dit op waarde schatten zijn van harte welkom in deze restaurants. Het dwingt bewondering af omdat achter al die mooie producten mensen staan die van nature het talent bezitten om gasten het ultieme gevoel te geven er eens helemaal Ślekkerą uit te zijn. Dit is waar de catalogus voor staat. Het wordt wel gezegd, horeca is als theater. Het toneel is het restaurant met de spelers en het publiek. De voorstelling is de apotheose van alle voorbereidingen. Alvast applaus voor een bijzondere belevenis die u te wachten staat!

Robert van der Sijde
(Partner Noord Nederland)
Kloosterhuis en Partners
Horeca Adviseurs

 
terug naar artikelen